Business model
Een business model beschrijft het bestaansrecht van een organisatie in de waardeketen. Een specifieke manier om een business model weer te geven is in de vorm van een “business model canvas”. Dit model beschrijft een organisatie door haar vanuit negen perspectieven te belichten; de waardeproposites die zij aanbiedt, de klantsegmenten die zij bedient, de kanalen die zij gebruikt om haar klanten te bedienen, de wijze waarop zij klantrelaties onderhoudt, de kernactiviteiten en kernmiddelen die zij inzet, de strategische partners waarmee zij relaties onderhoudt, haar kostenstructuur en de inkomstenstromen die het verdienmodel beschrijven. Het is een model waarin de meest strategische keuzen zijn weergegeven.
Het model geeft snel inzicht in de essentie van een organisatie. Door het strategische karakter van het model is het met name geschikt om discussies te faciliteren over de strategische positie van de organisatie. Het is het startpunt voor de architectuur van een organisatie en geeft al een eerste indicatie van de elementen die daarin dienen te worden uitgewerkt. Zo dienen de kernactiviteiten in meer detail te worden uitgewerkt in bedrijfsfuncties die nodig zijn om deze kernactiviteiten mogelijk te maken. Ook worden de belangrijkste gegevens al zichtbaar in het model via de zelfstandige naamwoorden die worden gebruikt. Het geeft ook aan waar de belangrijkste kosten zitten en richt daarmee de aandacht die noodzakelijk is. Het business model canvas is overigens slechts een hoog niveau weergave van het business model van een organisatie. Een veel verdere uitwerking is noodzakelijk om concrete investeringskeuzes op te baseren. Het model is dan ook met name een middel om te communiceren met allerlei betrokkenen om besluitvorming te faciliteren.
Deze figuur is ook beschikbaar in PDF.