Bedrijfsgebeurtenis: verschil tussen versies

k (Installed/upgraded by SmartCore)
k (Installed/upgraded by SmartCore)
Regel 15: Regel 15:
|Elementtype-eigenschappen=ID, Versie, Definitie, Beschrijving, Bron, Externe informatie, Eigenaar, Beheerder, Status, Belang, Domein, Bijzonderheden, Voorbeelden, Huidige toestand, Gewenste toestand, Openstaande kwesties, Historie
|Elementtype-eigenschappen=ID, Versie, Definitie, Beschrijving, Bron, Externe informatie, Eigenaar, Beheerder, Status, Belang, Domein, Bijzonderheden, Voorbeelden, Huidige toestand, Gewenste toestand, Openstaande kwesties, Historie
}}
}}
{{Elementtyperelatie
{{#elementtyperelation:
|Kennismodel=Kennismodel ArchiMate 2.0 kern
|Kennismodel=Kennismodel ArchiMate 2.0 kern
|Elementrelatie=Bestaat uit
|Elementrelatie=Bestaat uit
|Eindpunten=Bedrijfsgebeurtenis,  
|Eindpunten=Bedrijfsgebeurtenis,  
}}
}}
{{Elementtyperelatie
{{#elementtyperelation:
|Kennismodel=Kennismodel ArchiMate 2.0 kern
|Kennismodel=Kennismodel ArchiMate 2.0 kern
|Elementrelatie=Groepeert
|Elementrelatie=Groepeert
|Eindpunten=Bedrijfsgebeurtenis,  
|Eindpunten=Bedrijfsgebeurtenis,  
}}
}}
{{Elementtyperelatie
{{#elementtyperelation:
|Kennismodel=Kennismodel ArchiMate 2.0 kern
|Kennismodel=Kennismodel ArchiMate 2.0 kern
|Elementrelatie=Benadert
|Elementrelatie=Benadert
|Eindpunten=Bedrijfsobject, Contract,  
|Eindpunten=Bedrijfsobject, Contract,  
}}
}}
{{Elementtyperelatie
{{#elementtyperelation:
|Kennismodel=Kennismodel ArchiMate 2.0 kern
|Kennismodel=Kennismodel ArchiMate 2.0 kern
|Elementrelatie=Is gerelateerd aan
|Elementrelatie=Is gerelateerd aan
|Eindpunten=Bedrijfsactor, Bedrijfsrol, Bedrijfssamenwerking, Locatie, Bedrijfsinterface, Bedrijfsproces, Bedrijfsfunctie, Bedrijfsinteractie, Bedrijfsgebeurtenis, Bedrijfsservice, Bedrijfsobject, Representatie, Product, Contract, Betekenis, Waarde, Applicatiecomponent, Applicatiesamenwerking, Applicatie-interface, Applicatiefunctie, Applicatie-interactie, Applicatieservice, Gegevensobject, Node, Apparaat, Systeemsoftware, Infrastructuurinterface, Netwerk, Communicatiepad, Infrastructuurfunctie, Infrastructuurservice, Artefact,  
|Eindpunten=Bedrijfsactor, Bedrijfsrol, Bedrijfssamenwerking, Locatie, Bedrijfsinterface, Bedrijfsproces, Bedrijfsfunctie, Bedrijfsinteractie, Bedrijfsgebeurtenis, Bedrijfsservice, Bedrijfsobject, Representatie, Product, Contract, Betekenis, Waarde, Applicatiecomponent, Applicatiesamenwerking, Applicatie-interface, Applicatiefunctie, Applicatie-interactie, Applicatieservice, Gegevensobject, Node, Apparaat, Systeemsoftware, Infrastructuurinterface, Netwerk, Communicatiepad, Infrastructuurfunctie, Infrastructuurservice, Artefact,  
}}
}}
{{Elementtyperelatie
{{#elementtyperelation:
|Kennismodel=Kennismodel ArchiMate 2.0 kern
|Kennismodel=Kennismodel ArchiMate 2.0 kern
|Elementrelatie=Leidt tot
|Elementrelatie=Leidt tot
|Eindpunten=Bedrijfsactor, Bedrijfsrol, Bedrijfssamenwerking, Locatie, Bedrijfsinterface, Bedrijfsproces, Bedrijfsfunctie, Bedrijfsinteractie, Bedrijfsgebeurtenis, Applicatiecomponent, Applicatiesamenwerking, Knooppunt,  
|Eindpunten=Bedrijfsactor, Bedrijfsrol, Bedrijfssamenwerking, Locatie, Bedrijfsinterface, Bedrijfsproces, Bedrijfsfunctie, Bedrijfsinteractie, Bedrijfsgebeurtenis, Applicatiecomponent, Applicatiesamenwerking, Knooppunt,  
}}
}}
{{Elementtyperelatie
{{#elementtyperelation:
|Kennismodel=Kennismodel ArchiMate 2.0 kern
|Kennismodel=Kennismodel ArchiMate 2.0 kern
|Elementrelatie=Verstuurt aan
|Elementrelatie=Verstuurt aan
|Eindpunten=Knooppunt,  
|Eindpunten=Knooppunt,  
}}
}}
{{Elementtyperelatie
{{#elementtyperelation:
|Kennismodel=Kennismodel ArchiMate 2.0 kern
|Kennismodel=Kennismodel ArchiMate 2.0 kern
|Elementrelatie=Specialiseert
|Elementrelatie=Specialiseert
Regel 53: Regel 53:


A business event may trigger or be triggered (raised) by a business process, business function, or business interaction. A business event may access a business object and may be composed of other business events. The name of a business event should preferably be a verb in the perfect tense; e.g., 'claim received'."
A business event may trigger or be triggered (raised) by a business process, business function, or business interaction. A business event may access a business object and may be composed of other business events. The name of a business event should preferably be a verb in the perfect tense; e.g., 'claim received'."
{{Elementtyperelatie
{{#elementtyperelation:
|Kennismodel=Kennismodel ArchiMate 2.0 extensies
|Kennismodel=Kennismodel ArchiMate 2.0 extensies
|Elementrelatie=Realiseert
|Elementrelatie=Realiseert
|Eindpunten=Doel, Eis, Principe, Beperking,  
|Eindpunten=Doel, Eis, Principe, Beperking,  
}}
}}
{{Elementtyperelatie
{{#elementtyperelation:
|Kennismodel=Kennismodel ArchiMate 2.0 extensies
|Kennismodel=Kennismodel ArchiMate 2.0 extensies
|Elementrelatie=Is gerelateerd aan
|Elementrelatie=Is gerelateerd aan
|Eindpunten=Belanghebbende, Drijfveer, Analyse, Doel, Eis, Principe, Beperking, Werkpakket, Resultaat, Plateau, Verschil,  
|Eindpunten=Belanghebbende, Drijfveer, Analyse, Doel, Eis, Principe, Beperking, Werkpakket, Resultaat, Plateau, Verschil,  
}}
}}

Versie van 30 mrt 2018 18:21

Definitie
:
Een bedrijfsgebeurtenis is iets dat (intern of extern) gebeurt en dat gedrag beïnvloedt.
Toelichting op formulier
:
Primaire categorie
:
Opmaaksjabloon
:
Bron
:
ArchiMate 2.0
Eigenschap voor begrippenlijst
:
Automatische paginanamen
:

Toegestane eigenschappen

Toegestane relaties

Relatietype
:
Toegestane eindpunten
:
Relatietype
:
Toegestane eindpunten
:
Relatietype
:
Toegestane eindpunten
:
Relatietype
:
Toegestane eindpunten
:
Relatietype
:
Toegestane eindpunten
:

Uit ArchiMate:"Business processes and other business behavior may be triggered or interrupted by a business event. Also, business processes may raise events that trigger other business processes, functions, or interactions. A business event is most commonly used to model something that triggers behavior, but other types of events are also conceivable; e.g., an event that interrupts a process. Unlike business processes, functions, and interactions, a business event is instantaneous: it does not have duration. Events may originate from the environment of the organization (e.g., from a customer), but also internal events may occur generated by, for example, other processes within the organization.

A business event may trigger or be triggered (raised) by a business process, business function, or business interaction. A business event may access a business object and may be composed of other business events. The name of a business event should preferably be a verb in the perfect tense; e.g., 'claim received'."

Relatietype
:
Toegestane eindpunten
: